Κύριε Υπουργέ,
Τα τελευταία χρόνια, παρακολουθούμε την επαρχία και την αγροτική οικονομία να μαραζώνουν, όντας αντιμέτωπες με οικονομικά προβλήματα και με απουσία αναπτυξιακής πολιτικής.
Ειδικά στην Θεσσαλία, σε μια κατεξοχήν παραγωγική και εξαγωγική περιοχή της Ελλάδος, τα προβλήματα εντάθηκαν, ειδικά, από τις καταστροφές που προκάλεσαν οι πλημμύρες της κακοκαιρίας Ντάνιελ, οι οποίες πρέπει να αποκατασταθούν τάχιστα.
Η δε περιοχή των Φαρσάλων, ειδικότερα, και ευρύτερα, της Λάρισας, εδώ και πολλά χρόνια, βιώνει συνθήκες υποβιβασμού της ποιότητας ζωής των κατοίκων της και των αναπτυξιακών προοπτικών της, εξ’ αιτίας της προβληματικής ποιότητας της επαρχιακής οδού Λάρισας- Φαρσάλων, όπου σημειώνεται πλήθος οδικών ατυχημάτων.
Ο εν λόγω δρόμος εξυπηρετεί μια από τις μεγαλύτερες πόλεις του νομού Λάρισας, ενώ, η άλλη αντίστοιχου μεγέθους, η Ελασσόνα, με ένα πολύ πιο δύσκολο εδαφικό ανάγλυφο, έχει αναβαθμισμένη οδική σύνδεση.
Εκτός της τοπικής κίνησης εντός του νομού Λαρίσης, ο ως άνω δρόμος χρησιμοποιείται για την κίνηση από και προς Δομοκό και Λαμία. Δεδομένο κιόλας είναι το ότι, η οδός αυτή βρίσκεται στην ευθεία της διαδρομής Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Η υπερτοπική αυτή κίνηση μπορεί να αυξηθεί μετά την παράδοση του νοτίου τμήματος του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας.
Έχουμε καταθέσει Ερώτηση σχετικά με την αναγκαία, εδώ και πολλά χρόνια, αναβάθμιση της επαρχιακής οδού Λάρισας-Φαρσάλων, ήδη, από το 2019 (αρ. 527/5.9.2019). Έκτοτε, παρακολουθήσαμε τα σχετικά διαλαμβανόμενα επί του θέματος από την κυβέρνηση και την Περιφέρεια.
Είμασταν σίγουροι ότι η όλη μεθόδευση θα οδηγήσει σε αδιέξοδο. Συγκεκριμένα, η αρμοδιότητα για τις μελέτες του έργου μεταβιβάστηκε, το 2020, από τον τότε Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κ. Καραμανλή, στην Περιφέρεια Θεσσαλίας, η οποία, δεν είχε, όπως υποθέταμε και αποδεικνύεται τώρα, την δυνατότητα χρηματοδότησης και εκτέλεσης του έργου.
Το αδιέξοδο δεν εκπλήσσει κανέναν, με κριτήριο την αποτυχία της Περιφέρειας Θεσσαλίας στην εκπόνηση αντιπλημμυρικών έργων, με τραγικές συνέπειες δυστυχώς. Η σχετική μελέτη της Περιφέρειας, τελικά, φαίνεται πως παραδόθηκε, πρόσφατα. Χωρίς να την έχουμε δει, διαβάζουμε ότι έχει κόστος κατασκευής που φτάνει τα 200 εκ. € (δηλ. περίπου 5,7 εκ. ευρώ ανά χλμ για μήκος περίπου 35 χλμ σε πεδινή διαδρομή).
Όπως ακούσαμε σε ενημέρωση που κάνατε στην Βουλή, το ως άνω κόστος είναι απαγορευτικό για το Δημόσιο Ταμείο, λόγω και των άλλων αναγκών που έχουν εμφανιστεί από τις πλημμύρες. Πολύ χειρότερα, ακούσαμε ότι προτάθηκε, κάποια στιγμή, η κατασκευή του εν λόγω δρόμου, ως ΣΔΙΤ, με διόδια, ενώ, ακούμε ότι υπάρχουν και ενστάσεις επί της χάραξης.
Όπως διαβάζουμε σχετικά στη μελέτη της περιφέρειας: «θα περιλαμβάνει δύο τμήματα από τον κόμβο Νίκαιας έως την παράκαμψη Νίκαιας (2,5 χλμ.) και από εκεί έως την είσοδο της πόλης των Φαρσάλων (35 χλμ.). Συγκεκριμένα, για το τμήμα από έξοδο Νίκαιας έως είσοδο Φαρσάλων, 35 χιλιομέτρων, περιλαμβάνει 170 εκ. ευρώ εργολαβία, προεκτίμηση απαλλοτριώσεων 12 εκ. ευρώ, παρακολούθηση Αρχαιολογίας 460.000 €, μετατόπιση οπτικών ινών 444.000 £€, με συνολικό κόστος έργου 182.304.000 € (χωρίς να υπολογίζεται το κόστος του ΔΕΔΔΗΕ).
Για το τμήμα 2,5 χιλιομέτρων από τον κόμβο Νίκαιας (Βιοκαρπέτ) έως έξοδο Νίκαιας περιλαμβάνει 20 εκ. € εργολαβία, όργανα κοινής ωφέλειας 1,1 εκ. €, μνημόνιο Αρχαιολογίας 100.000 ευρώ, περίπου 1 εκ. ευρώ απαλλοτριώσεις, ενώ έργο αναμένεται να φτάσει τα 22,2 εκ. ευρώ. Συνολικά τα δύο τμήματα που αφορούν στο έργο της βελτίωσης του οδικού άξονα Λάρισας – Φαρσάλων είναι προϋπολογισμού 205 εκατ. ευρώ.»
Εδώ, δεδομένου του αδιεξόδου, αναρωτόμαστε για την εναλλακτική λύση στο θέμα της αναβάθμισης της υπάρχουσας οδού. Συγκεκριμένα, σε απάντηση της Ερώτησής μας, του 2019, από την Γενική Γραμματεία Υποδομών (Αρ. Πρωτ. 2919, Εξ. 13.9.2019) αναφέρεται ότι, ήταν σε εξέλιξη σχετική μελέτη κόστους 1,19 εκ. € (με ΦΠΑ), η οποία, προέβλεπε οδό με πλάτος ασφαλτικού 11 μ., διατομής «β2σ» δηλαδή, μια λωρίδα ανά κατεύθυνση και μικρού πλάτους (περίπου 2μ), συνοδευόμενης από Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης, με ταχύτητα κυκλοφορίας ως 100 χλμ./ώρα.
Επομένως, τα 35,3 χλμ της σχετικής διαδρομής θα καλύπτονταν σε περίπου 20 λεπτά – με μεγαλύτερη ασφάλεια από τη σημερινή.
Ο δρόμος περιελάμβανε 12 ισόπεδους κόμβους κυκλικής κίνησης, ενώ, στο αντικείμενο της μελέτης ήταν, επίσης, 2 γέφυρες και αποστραγγιστικά μέτρα. Το δε κόστος κατασκευής ανερχόταν, με βάση την απάντηση αυτή, στα 63 εκ. €, μη συνυπολογιζόμενων των απαλλοτριώσεων.
Είναι περίεργο, πάντως, το ότι, ενώ η άνω μελέτη αποτελούσε την βάση συζήτησης των εμπλεκόμενων φορέων, κατά την συνάντηση με τον τότε Περιφερειάρχη, τον Δεκέμβριο του 2019, έκτοτε, με τη μεταβίβαση της αρμοδιότητας για την εκπόνηση στην Περιφέρεια τον Ιανουάριο του 2020, το κόστος εκτινάχθηκε στα 205 εκ.
Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
- Ποιος είναι ο λόγος, που το κόστος της μελέτης της Περιφέρειας για την αναβάθμιση της επαρχιακής οδού Λάρισας-Φαρσάλων έχει φτάσει τα 205 εκ. €; Ποια είναι τα νέα τεχνικά χαρακτηριστικά της επίμαχης υπό κατασκευή οδού, σε σχέση με τα αντίστοιχα του 2019; Περιλαμβάνονται όλες οι απαλλοτριώσεις; Αν ναι, με τι κόστος; Έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση η σχετική χάραξη και έχει ελεγχθεί από τις Υπηρεσίες του Υπουργείου;
- Έχετε σκοπό να επιδιώξετε την αναβάθμιση της ανωτέρω οδού, τουλάχιστον, με βάση τα δεδομένα της μελέτης του 2019, όπως περιγράφεται στην απάντηση της ανωτέρω Ερώτησής μας; Σε ποιο στάδιο ευρίσκεται η ολοκλήρωση της σχετικής μελέτης; Θα έχει αυτή η χάραξη την δυνατότητα διαπλάτυνσης, σε μελλοντικό στάδιο;
- Σκοπεύετε να διερευνήσετε το ενδεχόμενο δημοσιοποίησης νέας πρόσκλησης υποβολής προτάσεων για τη μελέτη-κατασκευή της επαρχιακής οδού Λάρισας-Φαρσάλων από εργολαβικές εταιρίες, ως πρότυπο έργο (Ν.4903/2022), δεδομένης της συμπληρωματικότητας της υπερτοπικής κίνησης της εν λόγω οδού με αυτήν του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας ή του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου;
Ο ερωτών βουλευτής
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΒΙΛΙΑΡΔΟΣ
xx