Το δυστύχημα των Τεμπών αποτελεί μια από τις πιο πένθιμες σελίδες της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας. Μια υπόθεση, ένα έγκλημα, όπως το χαρακτηρίζει η κοινή γνώμη, που χρήζει διαλεύκανσης, ώστε να μην ξανασυμβεί.
Οι εξελίξεις που ακολούθησαν την τραγωδία των Τεμπών επεκτάθηκαν σε ένα ευρύ φάσμα της ελληνικής κοινωνίας, με κοινό χαρακτηριστικό το πένθος και τον πόνο της αδικίας.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του lifo.gr, στις 28 Φεβρουαρίου 2023, η Ελλάδα βρισκόταν στον «απόηχο» του τριημέρου της Καθαράς Δευτέρας. Ήταν Τρίτη και οι συζητήσεις στα «πηγαδάκια» αφορούσαν στο πότε θα προκηρύξει εκλογές ο πρωθυπουργός και το πώς θα χειριστεί την «υπόθεση Πολάκη» ο τότε αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Αλέξης Τσίπρας.
Η Τετάρτη ξημέρωσε σε μια εντελώς διαφορετική Ελλάδα. Μια χώρα που είχε βυθιστεί στο πένθος, μια χώρα που προσπαθούσε να συνειδητοποιήσει τι είχε συμβεί στα Τέμπη. Πώς συγκρούστηκαν δύο τρένα, πώς «χάθηκαν» 57 άνθρωποι, πώς αυτή η τραγωδία θα ξεπεραστεί – και αν…
Το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη «έσκασε» αργά το βράδυ της Τρίτης, αρχικά ως εκτροχιασμός. Όχι και τόσο συχνή είδηση, αλλά όχι και τόσο παράξενη… Έτσι «ανέβηκε» η είδηση στα ηλεκτρονικά ΜΜΕ, αυτή την εντύπωση είπαν πως είχαν στην αρχή ακόμα και οι επιζώντες επιβάτες.
Σύντομα όμως, φάνηκε πως στα Τέμπη, μόλις είχε συντελεστεί μια -ακόμα- τραγωδία, με δεκάδες θύματα.
Το χρονικό της τραγωδίας
Η επιβατική αμαξοστοιχία Intercity 62 (IC62), εκτελούσε το βραδινό δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη, γεμάτη με επιβάτες, η πλειονότητα των οποίων ήταν νεαροί φοιτητές που επέστρεφαν στις σχολές τους μετά το αποκριάτικο τριήμερο. Το τρένο ξεκίνησε από τον Σταθμό Λαρίσης λίγα λεπτά μετά τις 19:22 που ήταν η προγραμματισμένη ώρα αναχώρησης.
Στον σταθμό Παλαιοφάρσαλο, λίγο πριν τη Λάρισα, ακόμα μια καθυστέρηση, μετέθεσε για ακόμα πιο αργά την άφιξη στη Θεσσαλονίκη, που ήταν και ο τελικός προορισμός σχεδόν για όλους, πια, τους επιβάτες.
Γύρω στις 23:10, το τρένο αναχώρησε από τη Λάρισα, σε λάθος γραμμή – στη γραμμή της καθόδου, εκεί όπου κινούταν από τις 19:50 η εμπορική αμαξοστοιχία 63503, με συνολικά 13 βαγόνια, από τη Θεσσαλονίκη προς τη Λάρισα.
Τα δύο τρένα κινούνταν επί περίπου 12 λεπτά στην ίδια γραμμή, με αντίθετη κατεύθυνση.
Στις 23:22, τα δύο τρένα συγκρούστηκαν μετωπικά και ο χρόνος στα Τέμπη, σταμάτησε.
Το δυστύχημα συνέβη κοντά στον οικισμό Ευαγγελισμός Λάρισας, ενώ το Intercity, με περίπου 350 επιβαίνοντες είχε ήδη διανύσει 18 χλμ στη λάθος γραμμή και είχε αναπτύξει την προβλεπόμενη ταχύτητα, που εκτιμάται στα 166 χιλιόμετρα.
Σύντομα, έγινε σαφές ότι στα Τέμπη είχε μόλις συμβεί ένα από τα τραγικότερα δυστυχήματα στη σύγχρονη ελληνική ιστορία – το πιο θανατηφόρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στην ιστορία της χώρας μας, με θύματα, κυρίως νέα παιδιά.
Μια ισχυρότατη έκρηξη ακολούθησε τη σύγκρουση, ενώ αμέσως ξέσπασε φωτιά. Τα τρία πρώτα βαγόνια του επιβατικού συρμού εκτροχιάστηκαν – μεταξύ αυτών και το εστιατόριο του τρένου που τυλίχθηκε στις φλόγες και καταστράφηκε ολοσχερώς – για την ακρίβεια, έλιωσε, καθώς υπολογίζεται πως εκεί αναπτύχθηκαν θερμοκρασίες περί τους 1.300 βαθμούς Κελσίου. Από το βαγόνι αυτό, μόνο ο 21 ετών Γεράσιμος επέζησε και έναν χρόνο μετά, δίνει ακόμα μάχη για να κερδίσει πίσω τη ζωή του, καθώς νοσηλεύεται σε κώμα, σε ειδικό κέντρο στη Βοστώνη των ΗΠΑ.
Οι επιζώντες από το δεύτερο και το τρίτο βαγόνι της αμαξοστοιχίας, που βρέθηκαν αναποδογυρισμένα στον γκρεμό, μίλησαν για δεκάδες τραυματίες, ανθρώπους που διαμελίστηκαν και εκσφενδονίστηκαν από τα στραπατσαρισμένα σίδερα, πυκνό καπνό και φωτιά να τους τυλίγει. Μια μάνα έχασε το μωρό της από την αγκαλιά της και κάποιος τη βοήθησε να το βρει σώο μέσα στον πανικό.
Νέα παιδιά προσπαθούσαν να βοηθήσουν όποιον μπορούσαν, ενώ παράλληλα φοβούνταν για τη ζωή τους. Σπασμένα γυαλιά, σίδερα, αποσκευές και αντικείμενα που εκτοξεύονταν προς όλες τις κατευθύνσεις. Σκοτάδι, φωτιά, ουρλιαχτά τραυματισμένων και φοβισμένων ανθρώπων, χάος.
Από τον «εκτροχιασμό» στη σύγκρουση, από τους τραυματίες στους νεκρούς
Όταν έφτασαν στο ΕΚΑΒ και στο 112 οι πρώτες κλήσεις για βοήθεια, για «ατύχημα» με τρένο, όλοι υπέθεσαν πως πρόκειται για εκτροχιασμό – κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί το ενδεχόμενο σύγκρουσης και ειδικά μετωπικής σύγκρουσης μεταξύ δύο τρένων. Η επέμβαση της Πυροσβεστικής και του ΕΚΑΒ άρχισε να ξεδιαλύνει το τοπίο. Άμεσα τέθηκαν σε επιφυλακή τα δύο νοσοκομεία της Λάρισας και σύσσωμη η δύναμη του ΕΚΑΒ, που άρχισαν να παραλαμβάνουν τραυματίες, βαριάς ή ελαφρότερης μορφής.
Σύντομα, έγινε σαφές ότι στα Τέμπη είχε μόλις συμβεί ένα από τα τραγικότερα δυστυχήματα στη σύγχρονη ελληνική ιστορία – το πιο θανατηφόρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στην ιστορία της χώρας μας, με θύματα, κυρίως νέα παιδιά.
xx