ΗΡΩΔΙΟΝ: Ο Ιεραπόστολος που κήρυξε το Χριστιανισμό στην περιοχή μας

ΗΡΩΔΙΟΝ: Ο Ιεραπόστολος που κήρυξε το Χριστιανισμό στην περιοχή μας

Του Νικ. Γ. Παλάντζα

Την 28η Μαρτίου τελείται η μνήμη του Αγίου ΗΡΩΔΙΩΝΟΣ, ενός εκ των Εβδομήκοντα Αγίων Αποστόλων που διέδωσαν το Χριστιανισμό σε όλο τον κόσμο. Ο Ηρωδίων εορτάζεται δύο φορές το χρόνο.

Η πρώτη είναι η 28η Μαρτίου, η δεύτερη είναι μαζί με τους εβδομήκοντα στις 4 Ιανουαρίου.

Ο Ηρωδίων ακολουθούσε τους Αγίους Αποστόλους και μάλιστα τον Κορυφαίον Πέτρον γενόμενος συνεργός του κηρύγματος του Ευαγγελίου.

Είναι αλήθεια ότι δεν ξέρουμε πότε ακριβώς και ποιοι κήρυξαν τη θρησκεία του Εσταυρωμένου στην ιδιαίτερη περιοχή μας.

Από τις λίγες πηγές που υπάρχουν, τα παρακάτω δύο πρόσωπα φαίνεται πως κήρυξαν στην περιοχή μας το χριστιανισμό.

1. Πιθανό είναι ο Απόστολος Παύλος το 50 μ.χ., όταν από τη Βέροια κατέβαινε στην Αθήνα, να πέρασε και από την Θεσσαλία, να κήρυξε και στην δική μας περιοχή. Περνώντας από διάφορες περιοχές, δεν άφηνε την ευκαιρία να επισκέπτεται σημαντικούς τόπους λατρείας των παλαιών θεοτήτων, και να κηρύττει εκεί το λόγο της νέας θρησκείας.

Άφηνε δε, εις τα μέρη αυτά βοηθούς του, οι οποίοι συνέχιζαν το κήρυγμα για καιρό ακόμα.

2. Ένας από τους βοηθούς του Παύλου ήταν ο συγγενής του Ηρωδίων, ο οποίος για την Ιεραποστολική του όραση ονομάζεται και ισαπόστολος. Στις διάφορες εκλησιαστικές πηγές τον συναντούμε και με τα ονόματα: Ηρωδιανός, Ρόδων, Ροδίων.

Είναι γενικά αποδεκτό ότι ο Ηρωδίωνας κήρυξε στην Μητρόπολη, αρχαία πόλη στα Δυτικά της Καρδίτσας, όπου διασώζονται ερείπια του Απόλλωνα, πάνω στην οποία είναι κτισμένο το σημερινό χωριό.

Μητρόπολη, στην αρχαία πόλη το Φανάρι, στη Λάρισα, στην αρχαία Τρίκκη, στην αρχαία Δημητριάδα και σε άλλες προφανώς αρχαίες πόλεις της περιοχής μας, όπως ήταν τα Φάρσαλα στα οποία υπήρχαν τεμένη λατρείας των προχριστιανικών θεοτήτων, στα οποία συγκεντρώνονταν οι πιστοί στις διάφορες ειδωλολατρικές τελετές.

Στις συναθροίσεις αυτές οι Ιεραπόστολοι έβρισκαν την ευκαιρία να κηρύξουν την αληθινή θρησκεία. Γενικά, γίνεται παραδεκτό ότι η προσφορά του Ηρωδίωνα στη διάδοση του χριστιανισμού στο Θεσσαλικό χώρο υπήρξε πράγματι μεγάλη, γι' αυτό και δίκαια χαρακτηρίζεται ως εκκλησιαστικός "Θεσσαλείρχης".

Φαίνεται όμως ότι και άλλα πρόσωπα άγνωστα μέχρι σήμερα, βοηθοί του Ηρωδίωνα και άλλοι από τους τοπικούς μαθητές προερχόμενοι, κήρυξαν τη θρησκεία του Χριστού στον ιδιαίτερο τόπο μας από το 50 μ.Χ. και τους επόμενους δύο αιώνες (2ο-3ο) που ήταν δύσκολοι στην διάδοση και στερέωση του Χριστιανισμού.

Στα πεδινά χωριά ήταν εύκολη η μετακίνηση των Ιεραποστόλων και επισκέπτονταν τα μεγάλα κέντρα.

Από την Μητρόπολη (Καρδίτσας) αναφέρεται πως ο επίσκοπός της Μάρκος πήρε μέρος στην Α' Οικουμενική Σύνοδο το 325 μ.Χ.

Από την αρχαία Φάρσαλο ο επίσκοπος Περέβιος το 431 μ.Χ. μετέχει στην Οικουμενική Σύνοδο και ιδρύεται η Επισκοπή Φαρσάλων.

Κέντρο της εξάπλωσης της νέας θρησκείας κατέστη από τον πρώτο ήδη αιώνα η Λάρισα, όπου σχηματίστηκε η πρώτη χριστιανική κοινότητα - εκκλησία σε Θεσσαλικό έδαφος.

Η Θεσσαλία εκτείνονταν τότε μέχρι την Φθιώτιδα με πρωτεύουσα την Υπάτη. Μετά το κήρυγμα στην περιοχή μας και την τοποθέτηση θερμών κηρύκων της χριστιανικής θρησκείας, μετέβη στην Πρωτεύουσα της Θεσσαλίας που εκείνη την περίοδο ήταν η Υπάτη.

Εκεί συνελήφθη από τους ειδωλολάτρες και τους Ιουδαίους, εδάφη δυνατά, άλλων μεν δερόντων αυτόν, και άλλων συντρίβων αυτού την κεφαλήν διαλίθων. Τελευταίως δε κατέστρεψαν αυτόν και έτσι ετελειώθη, παραδούς την ψυχή αυτού ο Τρισόλβιος εις χείρας Θεού.

Στον τάφο του εκτίσθη μικρό προσκυνητάρι. Αργότερα όμως.

Ακολουθία αυτοτελή του Ηρωδίωνα συνετάχθη υπό Γεράσιμου Μικραγιαννανίτου κατά το 18ο αιώνα και βρίσκεται στον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου Υπάτης. Τιμάται την 28η Μαρτίου.

ΤΑ ΚΑΘ' ΗΜΑΣ: Ο Άγιος Ηρωδίων είναι ένας άγνωστος Άγιος στην περιοχή μας. Σε ολόκληρη την Ι. Μητρόπολη Θεσσαλιώτιδος δεν υπήρχε εικόνα του Αγίου σε κανένα ναό ή μοναστήρι.

Με προσωπική υπόδειξή μας στους αγιογράφους που αγιογραφούν τον ναό της Αγίας Παρασκευής Φαρσάλων, παραδέχθηκαν την έλλειψη και αγιογράφησαν τον Άγιο στο αριστερό τύμπανο του ναού.

Η εικόνα του απεικονίζεται με σύγχρονη μορφή, και όχι με την εικόνα που φανερώνουμε στο παρόν σημείωμά μας.



 XX
back to top

ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ