ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ : Ποια ώρα ακριβώς ανεστήθη ο Ιησούς Χριστός;

ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ : Ποια ώρα ακριβώς ανεστήθη ο Ιησούς Χριστός;

Του Νικ. Γ. Παλάντζα

Κατ’ αρχήν πρέπει να ομολογήσουμε ότι, όταν επιθυμούμε να αναζητήσουμε την ακριβή ώρα της Ανάστασης του Ιησού, την ακριβή ώρα της γέννησης και τόσα άλλα, αυτό αποτελεί ουτοπία, είναι εκτός πραγματικότητας, ομοιάζει να θέλουμε να χρονίσουμε τον Άχρονο Θεό, να τον διαβάζουμε στο ρολόι του τοίχου.

Αλλά «τη αφάτω ανοχή Του Ιησού» θα ερευνήσουμε τα Ευαγγέλια. Κανένας από τους ιερούς Ευαγγελιστές δεν κάνει σαφή λόγο περί τούτου.

  1. Ο Μάρκος (Κεφ. 16, 1-2) λέγει: «... διαγινομένου του Σαββάτου», δηλαδή αφού πέρασε το Σάββατο, πολύ πρωί της πρώτης ημέρας της εβδομάδας της Κυριακής. Ήλθον εις το μνημείον ανατείλοντος του Ηλίου.
  2. Ο Ματθαίος (Κεφ 28, 1). Μέχρι την ανατολή του Ηλίου της πρώτης ημέρας δηλαδή την Κυριακή «οψε τη επιφωσκουση», δηλαδή αργά τα ξημερώματα της πρώτης ημέρας της εβδομάδας την Κυριακή.
  3. Ο Λουκάς αναφέρει (Λουκ. 24,1): «Όρθρου βαθέος τη μία των Σαββάτων», δηλαδή τα βαθιά χαράματα της πρώτης ημέρας δηλαδή της Κυριακής.
  4. Ο Ιωάννης (Ιωαν 20,1) λέγει: «Τη μία των Σαββάτων πρωί σκοτίας ούσης», δηλαδή όταν πέρασε το Σάββατο κατά την πρώτη μέρα της εβδομάδας νύχτα δηλαδή Κυριακή.

Λοιπόν, και οι τέσσερις Ευαγγελιστές ως ημέρα Αναστάσεως του Ιησού Χριστού αναφέρουν την αρχή της Κυριακής χωρίς και να ορίζουν και την ακριβή ώρα.

Δεν τους ενδιαφέρει η ακριβής ώρα αλλά η ημέρα για να αποδείξουν το τριήμερον όπως είχε διαβεβαιώσει ο Κύριος Ιησούς στους μαθητές του.

Ερωτάται λοιπόν: ποια ώρα ακριβώς αναστήθηκε ο Ιησούς;

Ο Αλεξανδρείας Διονύσιος είπε «τούτο είναι πολύ δύσκολον και αβέβαιον να ορισθεί».

Οι δύο Ευαγγελιστές Ματθαίος και Λουκάς αναφέρουν ότι οι γυναίκες πήγαν στο μνήμα οψέ και όρθρου βαθέως δηλαδή, αργά τα βαθιά χαράματα για να επιτελέσουν τα Εβραϊκά νεκρικά ήθη και έθιμα, ήτοι τα τριήμερα, όπως τελούμεν και σήμερα, αποδεικνύουν περίτρανα πως πράγματι είχε ήδη αρχίσει τρίτη ημέρα.

Το ερώτημα παραμένει: πώς αποδεικνύεται το τριήμερον;

Το εικοσιτετράωρον οι Εβραίοι το μετρούσαν από το ένα βράδυ έως το άλλο βράδυ.

Ο Κύριος Ιησούς παρέδωσε το πνεύμα το μεσημέρι της ενάτης ώρας, δηλαδή 3 μ.μ. της Παρασκευής.

«Και σκότος εγένετο εφ’ όλην την γην έως ώρας ένατης, (δική μας ώρα), του Ηλίου εκλείποντος... και κλίνας την κεφαλήν παρέδωσε το πνεύμα (Λουκ. 23,44).

Από τα μεσάνυχτα της Πέμπτης μέχρι τα μεσάνυχτα της Παρασκευής έχουμε την πρώτη ημέρα. Από τα μεσάνυχτα της Παρασκευής μέχρι τα μεσάνυχτα του Σαββάτου έχουμε τη δεύτερη μέρα. Από τα μεσάνυχτα του Σαββάτου έως τα μεσάνυχτα της Κυριακής έχουμε την τρίτη ημέρα. Την Κυριακή η οποία αρχίζει από τα μεσάνυχτα του Σαββάτου.

Όμως οι Ευαγγελιστές ουδαμού αναφέρονται σε συγκεκριμένη ώρα, όπως θα το ήθελε η περιέργειά μας, αλλά στις αρχές της τρίτης ημέρας της Κυριακής, η Μητέρα Ορθόδοξος Εκκλησία όρισε η Ανάσταση να γίνεται, όταν ακριβώς αρχίζει η ημέρα της Κυριακής, δηλαδή μετά το μεσονύκτιο του Σαββάτου.

Οπότε οποιαδήποτε ώρα και αν αναστήθηκε ο Κύριος Ιησούς Χριστός, η ακριβής αυτή ώρα εμπεριέχεται μέσα στην τρίτη ημέρα, την ημέρα της Κυριακής.

Επομένως, η απάντηση στο ερώτημά περί της ακριβούς ώρας της Αναστάσεως είναι δύσκολο να αποδειχθεί, άλλωστε δεν έχει καμία απολύτως σημασία για τη σωτηρία μας.Για εμάς, Αληθώς Ανέστη ο κύριος.



 XX

Πηγή: Εφημερίδα "Νέα Φάρσαλα"

back to top

ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ